آرشیو اسفند ماه 1400

تمامی شزایطی که برای تحصیل در ترکیه باید دارا باشیم

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

تحصیل در ترکیه

۱۰ بازديد

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه برای بسیاری از ایرانیان می تواند آسان تر از تحصیل در کشورهای دیگر باشد. این آسانی را می توان از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار داد . از جمله
  • هزینه های پایین زندگی و تحصیل در این کشور
  • هزینه های پایین رفت و امد به این کشور
  • نزدیکی فرهنگ دو کشور
  • مسلمان بودن اغلب مردم ساکن ترکیه
  • نزدیکی مرزهای دو کشور و صرف زمان کمنر برای مسافرت به این کشور

مزایای تحصیل در ترکیه در رشته  داروسازی 

  • هزینه های پایین تحصیلی در ترکیه
  • عدم نیاز به مدرک زبان انگلیسی
  • امکان کار بعد از فراغت از تحصیل در اروپا و آمریکا
  • اجازه کار نیمه وقت در ترکیه
  • هزینه های پایین زندگی در ترکیه
  • نزدیکی به ایران
  • تشابهات فرهنگی و مذهبی با ایران
  • نداشتن محدودیت سنی برای داوطلبان

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش داروسازی در ترکیه

در زیر به برخی از مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش رشته داروسازی در ترکیه اشاره شده است

  • ترجمه  دانشنامه دیپلم و ریزنمرات
  • ترجمه اصل دانشنامه پیش دانشگاهی به همراه ریزنمرات
  • اصل پاسپورت به همراه کپی از آن
  • ترجمه رسمی شناسنامه
  • ترجمه رسمی پاسپورت
  • ۲ قطعه عکس ۳*۴

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیل در ترکیه

از مهمترین مواردی که می بایست در تهیه آن دقت لازم را داشته باشید، مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه می باشد چراکه هر گونه نقصی در مدارک ممکن است شما را از مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل باز دارد. از مدارک و شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه و درخواست ویزای دانشجویی ترکیه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

عنوان

توضیحات

فرم تکمیل شده درخواست ویزای دانشجویی ترکیه

گذرنامه معتبر

عکس های بیومتریک مطابق با شرایط عکس ویزای ترکیه

بلیط پرواز رزرو شده

بیمه مسافرتی برای اقامت در ترکیه

نامه پذیرش تحصیلی

پرینت پرداخت شهریه دانشگاه

در صورت نداشتن بورسیه تحصیلی

مدارک تحصیلی قبلی

اثبات تمکن مالی شامل

به صورت پرینت حساب بانکی

نامه حمایت مالی

اگر والدین یا شخص دیگری حامی اقامت و تحصیلات متقاضی در ترکیه باشند

اثبات داشتن محل اسکان در ترکیه

رسید اجاره خوابگاه، اجاره نامه منزل، خانه اقوام در ترکیه، 

 

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل در ترکیه

متقاضیانی که پس از اتمام تحصیلات خود در کشور ترکیه اقدام به کار و یا سرمایه گذاری می کنند به هنگام درخواست ویزای کاری اگر با درخواست ویزای آن ها موافقت شود، در ابتدا ویزای کاری یک ساله دریافت خواهند کرد و پس از آن در صورتی که بتوانند ویزای خود را تمدید نمایند، ویزای سه ساله دریافت خواهند کرد و پس از اتمام این سه سال با تمدید مجدد ویزای ۶ ساله دریافت خواهند کرد. طبق قوانین کشور ترکیه اگر شخص به مدت ۸ سال در این کشور اقامت داشته و ۶ سال از آن را به کار مشغول بوده باشد، امکان درخواست اقامت دائم برای وی وجود دارد

امکانات دانشگا های ترکیه - تحصیل در ترکیه
دانش گاه های ترکیه امکاننات بسیار خوبی را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهد. این امکانات شامل موارد بسیازی می باشد که برای مطالعه کامل ان می توانید برروی لینک کلمه کلیدی امکانات تحصیل در ترکیه کلیک کنید.

دانشگاه های خصوصی ترکیه

۱۰ بازديد

دانشگاه های خصوصی ترکیه با حمایت سازمان های خصوصی ترکیه مدیریت می شوند. ولی مانند دانشگاه های دولتی ترکیه تحت سیستم آموزشی عالی یکپارچه ترکیه به نام یوک (YÖK) می باشند. امروزه دلایل گوناگونی باعث شده تا هر ساله متقاضیان زیادی از کشورمان برای تحصیل در ترکیه چه در دانشگاه های خصوصی و چه در دانشگاه های دولتی ترکیه اقدام کنند.
سخت تر شدن کنکور سراسری از سال 94 و کم شدن ظرفیت های رشته های پر طرفدار همچون رشته پزشکی،دندانپزشکی و داروسازی قبولی در این رشته ها را بسیار سخت کرده است.

دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانشگاه های خصوصی ترکیه

وقتی به مواردی مثل مورد بالا و اینکه هزینه تحصیل نیز در بسیاری از رشته ها در دانشگاه های خصوصی ایران نیز بالاست توجه می کنیم، می بینیم که داوطلبان زیادی به فکر تحصیل در ترکیه و حتی در دانشگاه های خصوصی این کشور می افتند.
هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه نسبت دانشگاه های دولتی بیشتر است ولی در مقابل پذیرش گرفتن از دانشگاه های خصوصی ترکیه نسبت به دانشگاه دولتی راحت تر است و معمولا نیاز به شرکت در آزمون نخواهید داشت. البته ذکر این نکته خارج از لطف نیست که بالا بودن هزینه دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه دلیل بر کیفیت پایین تحصیل در این دانشگاهها نسبت به دانشگاههای دولتی نیست.

کیفیت دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانشگاه های خصوصی در ترکیه برخلاف تصور اکثریت افراد نه تنها از نظر استانداردها، تجهیزات و امکانات دانشگاهی از رتبه پایینی برخوردار نیستند، بلکه تعداد زیادی از این دانشگاه ها رتبه و اعتبار خوب بین المللی دارند.
کشور ترکیه بالغ بر 200 دانشگاه دارد که حدود 120 مورد آنها دانشگاه های دولتی می باشند. تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه همانند دانشگاه های دولتی ایران رایگان نیست ولی مثل ایران هزینه بسیار پایین دارد. این در حالی است که دانشگاه های خصوصی ترکیه خدمات خود با هزینه های بیشتری ارائه می کنند، به عبارتی می توان گفت با دریافت هزینه بالاتر، خدمات بیشتری را برای دانشجو در نظر می گیرند. برای دریافت اطلاعات کامل تر در رابطه با دانشگاه های خصوصی ترکیه، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

دانشگاه های خصوصی ترکیه دارای چه ویژگی هایی هستند؟

  • برخلاف کشور ما در ترکیه، خصوصی بودن یک دانشگاه را نمی توان دلیل بر خدمات ضعیف یا رتبه پایین علمی برای ان دانست. بسیاری از دانشگاه های خصوصی در ترکیه تراز خود را به دانشگاه های دولتی و حتی دانشگاه های برتر دنیا رسانیده اند.
  • تقریباً 80 دانشگاه خصوصی در ترکیه هست. هزینه در این دانشگاه ها به نسبت دانشگاه های دولتی بیشتر است، اما در مقایسه با دانشگاه های خصوصی اروپا هزینه کمتری دارند.
  • برای ورود به دانشگاه های دولتی ترکیه رقابت شدیدی بین دانشجویان خود این کشور وجود دارد. ازین رو شرکت در این رقابت برای دانشجویان خارجی هم سخت خواهد بود. ولی قبولی از دانشگاه های خصوصی ترکیه برای دانشجویان خارجی در ترکیه حتی در رشته هایی همچون پزشکی و دندانپزشکی آسانتر است.
  • نگاهی اجمالی به رتبه بندی بین المللی دانشگاه های خصوصی و دولتی می توان متوجه شد که این دانشگاه ها از شهرت جهانی خوبی برخوردارند. بسیاری از دانشگاه های خصوصی در ترکیه در کنار دانشگاه های دولتی این کشور هم سطح با دانشگاه ه های مطرح جهانی شده اند.
  • خبر خوب اینکه حتی شما می توانید نگرانی خود از بابت هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه را از طریق بورسیه های تحصیلی بسیار خوبی که ارائه می شود برطرف کنید،برخی از این دانشگاه ها اقدام به حمایت از دانشجویان خود در داخل و خارج از کشور می کنند.
    بعنوان مثال در صورتی که شما معدل خوبی در طول ترم کسب کنید، اکثر دانشگاه های خصوصی در ترم بعدی شما را بدون پرداخت شهریه پذیرش می کنند. و یا برای دانشجویان اسکان رایگان و یا با تخفیف بسیار خوب در نظر می گیرند. حتی در دانشجویی که در حال تحصیل در مقطع دکتر باشد می تواند علاوه بر شهریه با شرکت در پروژه های تحقیقاتی کسب درامد هم داشته باشد.

مزایای تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه:

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه علاوه بر اینکه خدمات آموزشی کیفیت بالا در سطح جهانی دارند برخی مزایا را هم نسبت دانشگاه های دولتی دارا هستند که در زیر به انها اشاره می کنیم:

  • برای ورود به دانشگاه‌های دولتی ترکیه نیاز به قبولی در آزمون های ورودی سختی است، اما دانشگاه‌های خصوصی اینچنین نیستند و دانشجویان می‌توانند راحت تر ثبت نام کنند.
  • در شهرهای بزرگ ترکیه مانند استانبول، ازمیر و آنکارا تحصیل خواهید کرد زیرا اکثر دانشگاه های خصوصی در آن ها قرار دارند.
  • در شهریه دانشگاه به دانشجویان بین‌المللی تخفیف و کمک‌هزینه‌هایی ارائه داده می‌شود.
  • تسلط به زبان ترکی ضروری نیست و دانشگاه های خصوصی ترکیه زبان انگلیسی را بدون نیاز به ارائه مدارک زبان برای ثبت نام به عنوان زبان اصلی آموزش تعیین کرده اند.
  • از مزیت های تحصیل در کشور ترکیه حمل و نقل سریع و آسان و هزینه سکونت پایین است.
دانشگاه های خصوصی ترکیه

بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه

بر اساس رتبه بندی دانشگاه های خصوصی ترکیه، لیستی از آن ها را در ادامه مطلب برایتان ارائه می کنیم. اسامی این دانشگاه ها به ترتیب زیر را می توانید برای تحصیل انتخاب کنید.

دانشگاه کوچ

دانشگاه خصوصی کوچ در سال 1993 در استانبول تأسیس شده استو با 3 دانشکده فعالیت خود را شروع کرده. کمک به ارتقاء دانش عمومی، تحولات اقتصادی، اجتماعی، فناوری و فکری شعار این دانشگاه خصوصی است. اعضای هیئت علمی این دانشگاه از بهترین فارغ التحصیلان دانشگاه های بین المللی در گرایش مورد نظر انتخاب می شوند. در حال حاضر 10 هزار نفر دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
دانستن این نکته که این دانشگاه توانسته رکوردهای جالبی را به نام خود ثبت کند و دومین بودجه تحقیقاتی ترکیه از دولت یا اتحادیه اروپا را دریافت کرده است.
دانشکده های این دانشگاه متشکل از دانشکده علوم اجتماعی، علوم انسانی، علوم اداری، اقتصاد، مهندسی، علوم پایه، حقوق، پرستاری و پزشکی است.
می توان دانشگاه کوچ به عنوان ششمین دانشگاه خوب برای تحصیل رشته پزشکی در ترکیه معرفی کرد. در این دانشگاه پذیرش دانشجو از طریق برگزاری آزمون SAT انجام می گیرد.

دانشگاه یدی تپه

از دیگر دانشگاه های خصوصی ترکیه، دانشگاه یدی تپه در شهر استانبول می باشد که اداره آن نیز به صورت خصوصی و بدون دریافت کمک از سمت دولت است. این دانشگاه در سال 1996 تاسیس شده است.
تدریس در این دانشگاه به زبان انگلیسی انجام می شود. با این حال، رشته هایی همچون علوم سیاسی و ارتباطات بین المللی به زبان فرانسه تدریس می شوند. همین طور تدریس بعضی از دوره ها به زبان ایتالیایی و ترکی در این دانشگاه صورت می گیرد. اما در حالت کلی زبان تحصیلی در ایین دانشگاه انگلیسی می باشد.
دانشگاه یدی تپه 3 مؤسسه تحصیلات تکمیلی و 13 دانشکده دارد. رشته دندانپزشکی این دانشگاه از رشته های معتبر این دانشگاه است که توسط وزارت بهداشت ایران نیز مورد تایید است. از همین رو، اکثر دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در این رشته هستند. تحصیل دندانپزشکی در ترکیه در این دانشگاه به دو زبان ترکی و انگلیسی بوده و مدت زمان آموزش این رشته 5 تا 9 سال طول می کشد.

دانشگاه باشکنت

دانشگاه باشکنت در آنکارا قرار دارد و در سال 1994 تاسیس شده است. و به عنوان اولین دانشگاه خصوصی پزشکی ترکیه توسط پروفسور مهمت هابرال بنیان گذاری شد. در رشته پزشکی این دانشگاه جز محبوب ترین دانشگاه ها در میان دانشجویان به ویژه در رشته پزشکی می باشد بنابراین ثبت نام و پذیرش در دانشگاه باشکنت کمی دشوار است. تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان فرصت زندگی در دومین شهر بزرگ کشور ترکیه را فراهم می کند. این دانشگاه در حال حاضر با دانشگاهی دولتی ترکیه رقابت خوبی دارد.

دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانشگاه اوکان

این دانشگاه که در شهر بسیار زیبای استانبول قرار دارد، در سال 1999 توسط بنیاد فرهنگ و ورزش اوکان تاسیس شد. دانشگاه اوکان در منطقه ای بنام توزلا قرار گرفته است. رشته های تحصیلی متنوعی مانند رشته های مهندسی، علوم اجتماعی، پزشکی و هنر در این دانشگاه ارائه می شود. دانشگاه های خصوصی در استانبول که زبان آموزش در آن ها انگلیسی می باشد بسیارند، این دانشگاه ها در لیست بهترین دانشگاه های خصوصی استانبول و جهان قرار گرفته‌اند. لازم به ذکر است که دانشگاه خصوصی اوکان جزو بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه است.

دانشگاه سابانجی

دانشگاه سابانجی در سال 1994 در شهر استانبول تأسیس گردید و در لیست بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه قرار دارد.
دانشگاه سابانجی مساحتی بالغ بر یک میلیون متر مربع داردو حدود 40 کیلومتراز مرکز استانبول فاصله دارد. این دانشگاه را از بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه است که دارای رنکینگ بین المللی نیز می باشد و چون شهریه این دانشگاه مناسب و مقرون به صرفه است، بسیاری از دانشجویان خارجی و ایرانی متقاضی تحصیل در این دانشگاه هستند. بورسیه های تحصیلی متنوعی نیز برای دانشجویان بین المللی در این دانشگاه ارائه می شود که تضمین کننده آموزش با کیفیت بالا به همراه هزینه نسبتاً ارزان است.
اکثریت فارغ التحصیلان این دانشگاه یعنی چیزی در حدود 90 درصدشان پس از اتمام تحصیلات در بهترین شرکت ها، مراکز و حتی دانشگاه های جهان پذیرفته می شوند.
نظام دانشگاه مبتنی بر افزایش سطح دانش عمومی بوده و پشت سر گذراندن این دوره برای تمامی دانشجویان الزامی است. توسعه مبانی علمی، تفکر انتقادی از جمله مواردی است که دانشجویان این دانشگاه در مورد آنها آموزش می بینند. دانشگاه سابانجی دارای 368 نفر اعضای هیئت علمی است که اکثریت آنها مدارک خود را از دانشگاه های بین المللی دریافت کرده اند.

کنکور ترکیه

۸ بازديد

کنکور ترکیه آزمون های مختلفی دارد داوطلبان ورود به دانشگاه های ترکیه باید از این آزمون ها قبول شوند. آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه بسته به رشته و دانشگاه متفاوت می باشد ولی جامع ترین آزمون کنکور ترکیه آزمون یوس است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط کنکور ترکیه و زمان برگزاری کنکور ترکیه و رشته های این کنکور با موسسه مشاوران آتاکان در ارتباط باشید.

آزمون های ورودی به دانشگاه در ترکیه

در کنکور ترکیه آزمون های مختفلی برای ورود به دانشگاه وجود دارد، این آزمون ها شامل: آزمون یوس(yos)، آزمون ست(SAT) ، آزمون(TUS) ، آزمون GMAT، آزمون ALES آزمون GRE . در این قسمت این آزمون ها شرح داده شده اند:

کنکور ترکیه

آزمون یوس

آزمون یوس نوعی از کنکور ترکیه است که آزمون ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه و بعضی از دانشگاه های خصوصی ترکیه برای داوطلبان خارجی است . داوطلبانی که می خواهند در مقطع کارشناسی مهندسی و یا سایر رشته ها و یا رشته‌های پزشکی، دنداپزشکی و داروسازی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه تحصیل کنند، با کسب نمره قبولی در آزمون یوس برای پذیرش در این دانشگاه ها اقدام می کنند .
اکثر دانشگاه‌های دولتی معتبر ترکیه به صورت اختصاصی آزمون یوس را طراحی و برگزار می کنند. معمولا در دانشگاه‌های دولتی ترکیه این آزمون هر سال، یکبار برگزار می شود. پذیرش در مقاطع ارشد و دکتری روند متفاوتی داشته و ارتباطی به ازمون یوس ندارد.

آزمون یوس شامل چه سوالاتی است؟

آزمون یوس(yos) از دو بخش اصلی تشکیل ‌شده است یکی سوالات زبان ترکی و دومین بخش که خودش سه قسمت سوالات هوش، ریاضیات و هندسه را شامل می شود. سؤالات آزمون یوس به صورت تستی است. نمره آزمون یوس از 100 محاسبه شده و سوالات به صورت 5 گزینه ایست، دارای نمره منفی نیز می باشد و به ازای هر 4 پاسخ غلط یک نمره منفی در نظر گرفته می شود. می توان گفت این آزمون مهمترین کنکور ترکیه و آزمون ورودی به دانشگاههای ترکیه است.

آیا تسلط به زبان ترکی برای آزمون یوس ضروری است؟

دقت داشته باشید که تسلط به زبان ترکی برای شرکت در آزمون یوس الزامی نیست. برای اینکه شما می توانید به زبان انگلیسی هم در ترکیه تحصیل کنید. به این طریق که داوطلبان می توانند با شرکت در آزمون آیلتس، و کسب نمره قبولی در این آزمون از دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه پذیرش بگیرند، ولی برای تحصیل دردانشگاه های دولتی باید با زبان ترکی آشنایی خوبی داشته باشند.

شرایط شرکت در آزمون یوس :

آزمون یوس مخصوص داوطلبان خارجی است که مقطع دبیرستان خود را گذرانده اند و یا در حال تحصیل در مقطع چهارم دبیرستان هستند. در واقع کنکور ترکیه برای خارجی های متقاضی تحصیل در ترکیه همان آزمون یوس است. متقاضیان ایرانی برای شرکت در آزمون یوس باید دارای مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی و یا دانش آموز سال دوازدهم باشند. شرایط شرکت در آزمون یوس را می توانید در مقاله آمادگی آزمون یوس مطالعه فرمایید

زبان آزمون یوس:

به طور کلی سوالات آزمون یوس به زبان ترکی استانبولی است ولی به انتخاب داوطلب به زبان انگلیسی یا زبان های دیگر مثل فارسی، عربی و روسی نیز طرح می شود. مثلا بعضی دانشگاه ها مانند دانشگاه آتاتورک برای داوطلبان امکان انتخاب دفترچه زبان فارسی را نیز تدارک دیده اند.
البته دانسن این مورد که پاسخ دهی به سوالات آزمون یوس به دلیل ماهیت ریاضی که دارند نیاز چندانی به دانستن زبان آزمون ندارد. و متقاضی با دانستن دایره محدودی از لغات و جملات ساده براحتی می تواند به سوالات این کنکور ترکیه پاسخ دهند.

زمان ثبت نام، برگزاری و اعلام نتیجه آزمون یوس:

دانشگاه‌های ترکیه آزمون یوس را به صورت اختصاصی برگزار می کنند به همین دلیل دارای زمان ثبت نام و برگزاری در تاریخ‌های مختص به خود هستند. برای اطلاع دقیق از زمان ثبت نام می توانید با مؤسسه مشاوران آتاکان تماس بگیرید. اکثر دانشگاه های دولتی از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه آزمون یوس را برگزار می‌کنند. نتایج کنکور ترکیه حداکثر 4 هفته بعد از زمان برگزاری توسط دانشگاه اعلام می شود .
البته در دوسال اخیر شیوع بیماری کرونا بر نحوه برگزاری آزمون های یوس تاثیر گذاشته و باعث شد در سال 2020 و 2021 ازمون ها با وقفه در مرداد و شهریور برگزار شوند.

نتیجه آزمون یوس

نتیجه آزمون یوس برای مدت 2 سال اعتبار دارد و شما می توانید در سال بعد نیز از این نتیجه برای انتخاب رشته دانشگاه مورد نظر خود استفاده کنید. برخی از دانشگاه های ترکیه نتایج آزمون یوس دانشگاه های دیگر را نیز قبول می کنند.

آزمون یوس

کنکور ترکیه – آزمون ورودی SAT

SAT مخفف Scholastic Assessment Test است به معنی تست ارزیابی تحصیلی که یک آزمون استاندارد(کنکور ترکیه) برای ورود به دانشگاه و برخی از رشته های دوره کارشناسی است. داوطلبان معمولا در سال یازدهم و دوازدهم تحصیلات خود در این آزمون شرکت می کنند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که آزمون SAT Subject نوع دیگری است که در 5 رشته ریاضیات، تاریخ آمریکا و جهان، علوم و زیست شناسی، زبان های خارجی و ادبیات انگلیسی برگزار می شود. معمولا این آزمون مورد توجه متقاضیان ایرانی نیست.
این آزمون توسط هیئت کالج برگزار می شود. برگزاری کنکور ترکیه در این آزمون حداقل 6 بار در سال است که در سایت www.collegeboard.org اطلاع رسانی می شود. از سال 2016 این آزمون تغییراتی داشته و سیستم جدید امتیازدهی 1600 است. و طبق اعلام رسمی سایت کالج بورد میانگین نمره برای پذیرش 1000 است.

کنکور ترکیه – آزمون ورودی TUS

این کنکور ترکیه برای تخصص رشته های گروه پزشکی است که دندانپزشکی، دامپزشکی، داروسازی و سایر رشته ها باید برای تخصص در این آزمون قبول شوند.طبق آیین نامه پزشکان، وقتی پزشکی در آزمون TUS قبول شده و از این دوره فارغ التحصیل می شود، در واقع تحصص خود را گرفته و پزشک متخصص نامیده می شوند.

شرایط آزمون TUS

زمان برگزاری کنکور ترکیه برای این آزمون در بهار و پاییز یعنی ماه های آوریل و سپتامبر در شهر آنکارا است. تعداد شرکت کنندگان در این آزمون تقریباً 10000 تا 13000 نفر است و تقریبا نیمی از شرکت کنندگان مجاز به انتخاب رشته می شوند. این آزمون شامل 11 درس اصلی است و کل سوالات به تعداد 200 و مدت آزمون 210 دقیقه است.

لیست دروس امتحان TUS

لیست دروس امتحانی در کنکور ترکیه TUS به صورت زیر است:

  1. آناتومی (10 سوال)
  2.  فیزیولوژی ، بافت شناسی ، جنین شناسی (10 سوال)
  3. بیوشیمی (20 سوال)
  4. میکروب شناسی (20 سوال)
  5. آسیب شناسی (20 سوال)
  6. داروسازی (20 سوال)
  7. بیماری های داخلی (20 سوال)
  8. کودکان (30 سوال)
  9. جابجایی عمومی (20 سوال)
  10. زنان و زایمان (14 سوال)
  11. کارآموزی (15 سوال)

5 مورد آخر مربوط به پزشکی بالینی و شش دوره اول به عنوان پایه پزشکی هستند. آزمون TUS از سخت ترین آزمون های ترکیه است که یکی از دلایل دشواری آن تقاضای بسیار زیاد برای تحصیل پزشکی در کشور ترکیه می باشد.

کنکور ترکیه – آزمون ورودی GRE

GREمخفف Graduate Record Examination است به معنی آزمون سوابق تحصیلی که دارای دو نوع عمومی و موضوعی است که نوع موضوعی فقط برای رشته های خاص انجام می شود. آزمون GRE عمومی، آزمون توانایی متقاضیان برای تحصیل در آموزش عالی است و سه موضوع را شامل می شود: مهارت های محاسباتی ریاضی، درک مطلب و مقاله نویسی.
این کنکور ترکیه برای خیلی از داوطلبان سخت بنظر می رسد. چراکه در بخش درک مقاله تحلیلی، موضوعاتی وجود دارد که بسیاری از داوطلبان آزمون قبلاً با آنها آشنا نبوده اند. قسمت ریاضی دارای 40 سوال است و سوالات ریاضی در سطح دبیرستان هستند، اما این بخش نیز به دلیل زبان انگلیسی بودن سوالات و نیاز به حل سوالات در مدت زمان کوتاه، کمی دشوار است.

کنکور ترکیه – آزمون ورودی ALES

کلمه ALES مخفف Akademik lısansüstü Eğitime Sınavı در واقع کنکور ترکیه برای ورود به تحصیلات تکمیلی یعنی دوره های کارشناسی ارشد و دکترا است و همینطور امتیازات آن برای ورود به دوره تخصصی پذیرش مربیان در دانشگاه ها نیز ضروری است.
آزمون ALES سالی دو بار توسط سازمان آموزش عالی ترکیه (YÖK) در ماه های می و دسامبر برگزار می شود. آخرین مهلت ثبت نام در آزمون بهار در ماه مارس و در آزمون پاییز در ماه اکتبر است. امتحانات در دو سطح و در قالب 40 سوال ریاضیات، هوش و ترکی استانبولی است. میزان پاسخ به سوالات ریاضی برای ورود به رشته های مهندسی حائز اهمیت است.

آزمون ورودی GMAT به دانشگاه های ترکیه

GMAT مخفف Graduate Management Admission Test است که به معنی آزمون پذیرش فارغ التحصیلان مدیریت می باشد. و به عنوان یکی از معتبرترین ابزارها برای ارزیابی مهارت های فردی و ذهنی متقاضیان دوره های رشته های مدیریتی مانند MBA و MPA در نظر گرفته شده است. بسیاری از موسسات آموزشی و دانشگاه های معتبر این دوره ها را برگزار می کنند و نمره آزمون GMAT را ملاک ارزیابی دانشجویان متقاضی قرار می دهند.
آزمون GMAT معمولا به صورت رایانه ای برگزار می شود. در این آزمون پاسخ هر سوال توسط دانش آموز در تعیین سوال بعدی موثر است. سوالات در این آزمون نمی تواند بی پاسخ رها شود و باید قبل از پاسخ به سوال بعدی جواب سال قبلی را داده باشد. و اینکه نمی توانند جوابی که داده اند را تغییر دهند. نمره شرکت کننده بلافاصله محاسبه می شود و به محض تمام شدن به آنها اعلام می شود.

کنکور ترکیه

آیا ورود به دانشگاه های دولتی ساده است؟

ورود به دانشگاه های دولتی یا همان کنکور ترکیه در بعضی رشته ها مثل فیزیوتراپی و مهندسی راحت تر است ولی در رشته های پزشکی نسبتا سخت بوده و به دلیل هزینه های کم ورود به این دانشگاه ها رقابت شدید تری دارند. کسانی که دوره های یوس را گذرانده باشند، راحت تر می توانند در آزمون های ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه قبول شوند. و کسانی که دوره های SAT را گذرانده باشند می‌توانند در آزمون ورودی دانشگاه های خصوصی شرکت کرده و نمره قبولی را کسب نمایند.

تقویم آموزشی ترکیه و تشابه آن با ایران

تقویم آموزشی ترکیه برای تحصیل تقریبا مشابه ایران است و در نیمه‌های ماه سپتامبر ینی شهریور ماه آغاز می‌شود و با برخی از تغییرات در مناطق حاشیه‌ای و حومه‌ها تا نیمه ماه ژوئن ادامه پیدا می‌کند. بازه زمانی آموزش مدارس مثل ایران شیفت صبح و بعد از ظهر برگزار می شود. موسسات آموزشی پنج روز در هفته از روزهای دوشنبه تا جمعه مشغول به کار هستند که در حدود 35 تا 40 ساعت کاری را تشکیل می‌دهد.
دو هفته در بازه زمانی ماه‌های ژانویه و فوریه تعطیلی زمستانی مدارس وجود دارد. این در حالی است که مدارس و دانشگاه‌های ایران در فواصل روزهای شنبه تا پنجشنبه به کار خود ادامه می‌دهند و به غیر از تعطیلات رسمی، نوروز، طولانی‌ترین دوره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها است. سال تحصیلی دانشگاه های ترکیه نیز همانند ایران در دو ترم تحصیلی برگزار می شود.

سیستم اموزشی ترکیه در پایه دبستان

سیستم آموزشی پایه رایگان در ترکیه در ترکیه تحصیل در دوره دبستان برای کلیه شهروندان در این کشور رایگان است. زبان ترکی استانبولی زبان رایج در سیستم آموزشی کشور ترکیه است. تحصیل در ترکیه برای کلیه دختران و پسران و به مدت 12 سال اجباری است که این دوره تحصیل به سه دوره 4 ساله تقسیم‌بندی می‌شود. در حالی که در سیستم آموزشی ایران، مدت تحصیلات پایه به دو دوره 6 ساله تقسیم شده است.
وزارت آموزش ملی ترکیه MEB، مسئولیت برنامه‌ریزی آموزشی و اجرای آن، نظارت بر کار ارگان‌های خصوصی آموزشی، ساخت و طراحی مدارس، فراهم آوردن و توسعه وسایل کمک‌آموزشی و … را بر عهده دارد.
استانداردهای آموزشی بالا در ترکیه سطح آموزش‌های ارائه شده در دانشگاه های ترکیه بالا بوده و در حد استاندارد جهانی می باشد. و دارای آموزش با کیفیت، اساتید موفق و سیستم آموزشی یکپارچه جهانی است. با توجه به این برتری های دانشگاه های ترکیه، دانشجویان به راحتی می‌توانند تحصیلات عالی موفقی در این کشور داشته و از پله‌های ترقی بالا رفته و برای زندگی و حرفه خود آماده شوند.

اعتبار مدارک دانشگاه های ترکیه در ایران

دانشگاه های ترکیه مدارک معتبر بین المللی ارائه می کنند مدارک تحصیلی دریافتی دانشجویان خارجی که در ترکیه تحصیل می کنند در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکا و جهان معتبر است. با توجه به اینکه ارزش مدرک تحصیلی در هر دانشگاه متفاوت از دانشگاه دیگر است بهتر اینست که دانشجو قبل از انتخاب دانشگاه در این زمینه هم اطلاعات مفیدی کسب کند تا از تحصیل بهتری بهره‌مند شود.

کنکور ترکیه در ایران

بسیاری از افرادی که تمایل به ادامه تحصیل در ترکیه را دارند بنا به ناشنایی و یا مشکل اقامت بصورت کوتاه مدت(صرفا تا روز آزمون) مشکلات زیادی را برای ورود و ماندن در ترکیه دارند. این افراد ترجیح می دهند تا کنکور را در داخل ایران شرکت نمایند و بعد ازکسب نتیجه مناسب و دلخواه بار سفر و اقامت را در کشور ترکیه ببندند.  کنکور ترکیه در ایران توسط برخی موسسات که مجوز های لازم را از وزارت فرهنگ و علوم ترکیه دریافت کرده اند برگذار می شود. موسسه آتاکان یکی از موسساتی ست که مجوز برگذاری آزمون یوس در ایران را از طرف ترکیه دارد . افراد و متقاضیان می توانند مشاوره های لازم را از این موسسه دریافت نمایند و نهایتا در داخل کشور زیر نظر این موسسه در آزمون یوس شرکت نمایند.

سطح سوالات کنکور ترکیه

یکی از دغدغه های اصلی متقاضیان شرکت در آزمون یوس این است که سطح سوالات این آزمون چگونه است و برای قبولی و دریافت رتبه بالا جهت ثبت نام در دانشگاه ها و رشته های محبوب خود چه اقداماتی را باید برای آمادگی در ازمون انجام دهند. سطح سوالات آزمون یوس برای داوطلبان ایرانی متوسط می باشد و از انجایی که بیشتر این مباحث در دبیرستان مورد مطالعه افراد قرار گرفته است بنابراین برای داوطلبان ایرانی آشنا می باشد. داوطلبان می توانندبا کمک نمونه سوالات آزمون یوس دانشگاه های مختلف در سالهای قبل سطح امادگی خود را افزایش دهند.

کنکور ترکیه در تبریز

کنکور ترکیه در برخی از شهرهای ایران برگذار می شود در تبریز نیز این کنکور برگذار میشود اما در ارومیه به علت نزدیکی به کشور ترکیه( تقریبا دو ساعت ) بسیاری از داوطلبان ترجیح می دهند در ارومیه و موسسه اتاکان ثبت نام نموده و علوه بر امکان شرکت در ازمون یوس از مشاورین مختلف برای یافتن آمادگی های کافی استفاده نمایند. میزان قبول شدگان متقاضیانی که از این موسسه اقدام به شرکت در آزمون یوس شرکت کرده اند نشان دهنده کیفیت مشاورین   این موسسه می باشد.

کنکور ترکیه یوس

همانگونه که بیان شد کنکور ترکیه در ایران بنام ازمون یوس یا یوست شناخته شده است. البته این ازمون فقط مختص ایرانیان علاقه مند به شرکت در کنکور تریکه نمی باشد و تمامی اتباع خارجی در همه کشورها می بایست برای دریافت مجوز برای ورود به دانشگاه های ترکیه، در آزمون یوس شرکت کرده و نمره قبولی مورد نظر دانشگاه محبوب خود نمایند.

داروسازی بدون کنکور ترکیه

داروسازی یکی از رشته هایی می باشد که مورد اقبال بسیاری از متقاضیان ورود به دانشگاه های ترکیه قرار گرفته است. اصولا بسیاری از رشته های شاخه پزشکی از جمله خود پزشکی و دندانپزشکی و دام پزشکی و همینطور داروسازی به علت پولساز بودن بخصوص در کشور ما محبوبیت بالاتری دارند. از طرفی چون دسترسی به منابع علمی و به روز دنیا برای دانشجویان پزشکی در ترکیه اسانتر می باشد لذا بسیاری از علاقه مندان به رشته طب و زیر مجموعه های آن تمایل بیشتری برای شرکت در این رشته ها دارند.

کنکور ترکیه نی نی سایت

کنکور ترکیه در زسیاری از سایتها که کاربران نظرات خود را در آنها ثبت می کنند ترند کی شود مخصولا زمان برگذاری این ازمون چون در کماه فروردین تا خرداد برگذار میشود بسیاری از متقاضیان دوست دارند تا اطلاعات و نظرات کاربران دیگر را در این خصوص دریافت کنند. سایتهایی همانند نی نی سایت که امکان قرار دادن پست ها و دریافت نظرات مردمی را دارد در این خصوص اقبال بیشتری را کسب نموده اند. اما بنظر می رسد چنانچه کاذبران نظرات و پرسش های خود را در سایتهای مرتبط درج و دریافت نمایند به نتایج بهتری دست خواهد یافت.

ازمون یوس جنجالی در ترکیه

۱۰ بازديد

 ازمون یوس

برای این که خیال شما را راحت کنیم باید گفت که «آزمون یوس بسیار آسان تر از کنکور ایران است.» متأسفانه بسیاری از متقاضیان و دانشجویان ایرانی باورهای نادرستی در مورد این آزمون دارند. آزمون یوس فقط از 3 بخش هوش، هندسه و ریاضی تشکیل شده است. سؤالات هوش آزمون را همه ایرانی ها بالای 90 و اکثراً 100 می زنند. سؤالات هندسه موضوعات محدودی را شامل می شود و شما می توانید با 1 ماه زمان گذاشتن تسلط کافی به دست آورید. تست های ریاضی آزمون هم بسیار ساده تر از تست های کنکور ایران است و حتی برخی سؤالات مربوط به دوران راهنمایی کتاب های ایران هستند. در نتیجه شما می توانید با تمرین سؤالات و شرکت در یک دوره آموزشی یوس در عرض 6 الی 9 ماه به صورت 100 درصد خودتان را برای آزمون yos ترکیه آماده کنید.

آزمون یوس

 

برای این که خیال شما را راحت کنیم باید گفت که «آزمون یوس بسیار آسان تر از کنکور ایران است.» متأسفانه بسیاری از متقاضیان و دانشجویان ایرانی باورهای نادرستی در مورد این آزمون دارند. آزمون یوس فقط از 3 بخش هوش، هندسه و ریاضی تشکیل شده است. سؤالات هوش آزمون را همه ایرانی ها بالای 90 و اکثراً 100 می زنند. سؤالات هندسه موضوعات محدودی را شامل می شود و شما می توانید با 1 ماه زمان گذاشتن تسلط کافی به دست آورید. تست های ریاضی آزمون هم بسیار ساده تر از تست های کنکور ایران است و حتی برخی سؤالات مربوط به دوران راهنمایی کتاب های ایران هستند. در نتیجه شما می توانید با تمرین سؤالات و شرکت در یک دوره آموزشی یوس در عرض 6 الی 9 ماه به صورت 100 درصد خودتان را برای آزمون yos ترکیه آماده کنید.

آزمون یوس برای چه رشته هایی است؟

با شرکت در آزمون YOS شما می توانید در تمامی رشته هایی که در دانشگاه‌های ترکیه تدریس می شوند (به جز رشته خلبانی) تحصیل نمایید. از رشته هایی که متقاضیان ایرانی بیشتر درخواست می‌کنند می توان به: پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، مامایی، پرستاری و … اشاره کرد. برای قبولی در رشته خلبانی ترکیه یا باید شهروند ترکیه باشید و یا به جای دانشگاه در مدرسه های خلبانی ثبت نام کنید. بعد از کسب نمره قبولی در آزمون یوس هر دانشگاهی شما می توانید در همان دانشگاه و دانشگاه‌هایی که نمره آزمون yos ترکیه شما را می پذیرند انتخاب رشته کنید.

آزمون یوس

سوالات آزمون یوس ترکیه

آزمون یوس از 3 مبحث ریاضی، هندسه و هوش تشکیل شده است. هدف آزمون یوس ترکیه به چالش کشیدن هوش منطقی و ریاضی متقاضیان است. برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه اگه، سلیمان دمیرل، سلجوق، گیرسون و چند دانشگاه دیگر در سوالات آزمون YOS خود از اطلاعات عمومی هم استفاده می کنند. تعداد تقسیم سوالات بین قسمت های مختلف آزمون نسبت به دانشگاه ها متفاوت است.

به دلیل این که آزمون یوس توسط دانشگاه ها و موسسات مختلفی برگزار می شود نمی توان برای آن تعداد سوالات و مدت زمان مشخصی برای آزمون تعیین کرد. اما در حالت کلی این آزمون 80 الی 100 سوال و 100 الی 120 دقیقه زمان برای جوابگویی دارد.

آزمون YOS سخت است؟

 برای این که خیال شما را راحت کنیم باید گفت که «آزمون یوس بسیار آسان تر از کنکور ایران است.» متأسفانه بسیاری از متقاضیان و دانشجویان ایرانی باورهای نادرستی در مورد این آزمون دارند. آزمون یوس فقط از 3 بخش هوش، هندسه و ریاضی تشکیل شده است. سؤالات هوش آزمون را همه ایرانی ها بالای 90 و اکثراً 100 می زنند. سؤالات هندسه موضوعات محدودی را شامل می شود و شما می توانید با 1 ماه زمان گذاشتن تسلط کافی به دست آورید. تست های ریاضی آزمون هم بسیار ساده تر از تست های کنکور ایران است و حتی برخی سؤالات مربوط به دوران راهنمایی کتاب های ایران هستند. در نتیجه شما می توانید با تمرین سؤالات و شرکت در یک دوره آموزشی یوس در عرض 6 الی 9 ماه به صورت 100 درصد خودتان را برای آزمون yos ترکیه آماده کنید.

آزمون یوس برای چه رشته هایی است؟

با شرکت در آزمون YOS شما می توانید در تمامی رشته هایی که در دانشگاه‌های ترکیه تدریس می شوند (به جز رشته خلبانی) تحصیل نمایید. از رشته هایی که متقاضیان ایرانی بیشتر درخواست می‌کنند می توان به: پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، مامایی، پرستاری و … اشاره کرد. برای قبولی در رشته خلبانی ترکیه یا باید شهروند ترکیه باشید و یا به جای دانشگاه در مدرسه های خلبانی ثبت نام کنید. بعد از کسب نمره قبولی در آزمون یوس هر دانشگاهی شما می توانید در همان دانشگاه و دانشگاه‌هایی که نمره آزمون yos ترکیه شما را می پذیرند انتخاب رشته کنید.

چگونه در آزمون یوس قبول شویم؟

شانس قبولی در آزمون YOS به دلیل سطح نسبتاً آسان سؤالات بسیار بالا می باشد و اکثر متقاضیان ایرانی می توانند نمره های بالایی در این آزمون کسب نمایند؛ اما باید در زمان ثبت نام به دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید توجه نمایید. برای مثال در آزمون یوس دانشگاه اژه شهر ازمیر شانس قبولی بسیار پایین است چرا که این دانشگاه در آزمون خود از سؤالات اطلاعات عمومی استفاده می‌کند. دامنه این سؤالات بسیار زیاد بوده و اکثر متقاضیان قادر به پاسخگویی نمی باشند؛ و یا دانشگاه استانبول به دلیل این که تعداد بسیار زیادی در آزمون یوس آن شرکت می‌کنند، کسانی که نمره 100 را در آزمون کسب می‌کنند نیز زیاد است و رقابت در این دانشگاه سخت می‌باشد؛ اما اگر در دانشگاه‌هایی مانند ساکاریا، جمهوریت، سلیمان دمیرل و … قصد تحصیل داشته باشید می توانید با کسب نمره ی بالای 95 به راحتی در رشته‌ای که می خواهید تحصیل نمایید.

همچنین باید بدانید که برخی از دانشگاه های ترکیه با آزمون یوس دانشجو نمی پذیرند. برخی از دانشگاه ها نیز مانند دانشگاه استانبول فقط با آزمون یوس دانشجو می پذیرند و برخی نیز با هر دو آزمون دانشجو پذیرش می کنند. لیست این دانشگاه ها را در PDF زیر آورده ایم.

سوالات آزمون یوس ترکیه

آزمون یوس از 3 مبحث ریاضی، هندسه و هوش تشکیل شده است. هدف این آزمون به چالش کشیدن هوش منطقی و ریاضی متقاضیان است. برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه اگه، سلیمان دمیرل، سلجوق، گیرسون و چند دانشگاه دیگر در سوالات آزمون YOS خود از اطلاعات عمومی هم استفاده می کنند. تعداد تقسیم سوالات بین قسمت های مختلف آزمون نسبت به دانشگاه ها متفاوت است.

به دلیل این که آزمون یوس توسط دانشگاه ها و موسسات مختلفی برگزار می شود نمی توان برای آن تعداد سوالات و مدت زمان مشخصی برای آزمون تعیین کرد. اما در حالت کلی این آزمون 80 الی 100 سوال و 100 الی 120 دقیقه زمان برای جوابگویی دارد.

ریاضی آزمون یوس

سوالات قسمت ریاضی یوس از بخش های مختلفی تشکیل شده است که به صورت زیر می باشند: اعداد (چهار عمل اصلی، مبناء، اعداد صحیح، اعداد اول، فاکتوریل، ب.م.م و ک.م.م)، اعداد گویا و اعشاری، توان و رادیکال، اتحاد و تجزیه عبارات، نسبت و تناسب، معادلات و نامعادلات درجه یک، قدر مطلق، منطق، مجموعه ها، رابطه، تابع، عملگرها و هم نهشتی اعداد، اصول شمارش، بسط دو جمله ای، احتمال، چند جمله ای ها، تابع درجه دو و سهمی، معادلات و نامعادلات درجه دو، مثلثات، اعداد مختلط، لگاریتم، سری و دنباله؛ سیگما و پای، توابع خاص (تابع جزء صحیح، تابع ساین و …)، حد و رفع ابهام، مشتق و کاربرد آن، انتگرال و کاربرد آن، ماتریس و دترمینان.تعداد سوالات ریاضی در آزمون یوس حدود 30 الی 40 تا می باشد.

نکته مهم: تمامی این مباحث در دو کتاب ریاضی 1 و ریاضی 2 تقسیم بندی شده اند. بهترین منبع برای تمرین سوالات ریاضی کتاب های پوزا و بعد از آن کتاب های متروپل هستند.

هندسه آزمون یوس

تعداد سوالات هندسه آزمون یوس بسیار کم است. سوالات در حدود 5 الی 10 تا هستند اما از اهمیت زیادی برخوردارند. بسیاری از متقاضیان به دلیل کم بودن تعداد سوالات هندسه به آن توجه نمی کنند اما جواب دادن به این سوالات می تواند شما را از بسیاری از شرکت کنندگان جلو بی اندازد. سر فصل های هندسه آزمون YOS به شرح زیر هستند:

تعاریف اولیه، زاویه ها در خطوط موازی و مورب، زاویه ها در مثلث، ارتفاع، نیمساز و میانه، مثلث های خاص (مانند متساوی الاضلاع و …)، مساحت مثلث، تشابه مثلث ها، نامساوی های مثلث چند ضلعی ها و چهار ضلعی ها، متوازی الاضلاع و لوزی، مستطیل و مربع، ذوزنقه، دایره (زوایای داخلی و نسبت ها)، دایره (محیط و مساحت)، هندسه تحلیلی (فقط خط و دایره)، هندسه فضایی، بردارها

نکته مهم: همه سرفصل های ذکر شده در یک کتاب جمع بندی شده اند. شما با مطالعه یک کتاب هندسه یوس مانند پوزا می توانید 100 درصد سوالات را پاسخ دهید.

بخش هوش آزمون یوس

حدود 50 درصد سوالات (حدود 40 الی 50 سوال) آزمون یوس متشکل از سوالات هوش هستند. سوالات هوش در آزمون yos فصل بندی خاصی ندارند و هر دانشگاه از مدل های مختلف سوال استفاده می کند؛ اما باید به این نکته توجه کنید که سطح سختی سوالات هوش بسیار پایین بوده و شما به راحتی می توانید با کمی تمرین به تمامی سوالات پاسخ صحیح بدهید. حتما تمامی تست های کتاب پوزا را یک بار تمرین کنید و اگر وقت داشتید تست های کتاب متروپل را بررسی کنید. با تمرین سوالات این دو کتاب شما با قطعیت 100 درصد به تمامی سوالات جواب درست خواهید داد.

 

 

تحصیل در خارج از مرزها

۱۱ بازديد

تحصیل در خارج باعث به وجود آمدن فرصت ها و پیشنهاد های کاری از سوی کارفرمایان می شود. مهاجرت تحصیلی یکی از روش های عالی و ساده برای مهاجرت است، که هر سال تعداد زیادی از دانشجویان سراسر دنیا به ویژه دانشجویان ایرانی با انتخاب یکی از دانشگاه های خارج از کشور و اخذ پذیرش از آن برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام می کنند.

دلایل تحصیل در خارج

چرا تحصیلات در خارج از کشور؟ یکی از مهم ترین دلایل ادامه تحصیلات در خارج از کشور دستیابی به سبک های مختلف آموزشی در کشورهای مختلف می باشد و باعث می شود که دانشجویان روش های کاملا جدیدی از آموزش را تجربه نمایند.
همانطور که می دانید کشورهایی نظیر آمریکا، ، آلمان، کانادا و … در زمینه آموزش بسیار خوب عمل می کنند و بودجه های عظیمی برای توسعه آموزش و تحقیقات در اختیار دانشگاه ها و موسسات آموزشی قرار می دهند.
تحصیل در خارج

شرایط عمومی برای تحصیل کنندگان در خارج از کشور

منظور از شرایط عمومی برای تحصیل کنندگان در خارج از کشور، شرایطی است که داشتن آن ها برای ادامه تحصیل در همه کشورها و دانشگاه ها ضرورت دارد. شرایط عمومی تحصیل در خارج عبارت است از:

  • داشتن سابقه تحصیلی در مقاطع متوسطه یا فنی حرفه ای
  • مدرک پیش دانشگاهی برای تحصیل در مقطع کارشناسی
  • به طور معمول گذراندن 12 سال تحصیل در ایران و اخذ دیپلم 12 ساله
  • دارا بودن مدرک کارشناسی معتبر برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد معتبر برای تحصیل در مقطع دکتری
  • دارا بودن تمکن مالی برای پرداخت هزینه های ادامه تحصیل در خارج

چه چیزهایی را در تحصیل در خارج باید لحاظ کنید؟

  • مدرک تحصیلی معتبر
  • مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش
  • امکان انجام کار دانشجویی
  • بررسی موقعیت‌های شغلی مربوط به رشته مورد علاقه
  • شرایط اقامت
  • هزینه‌های زندگی
  • هزینه‌های تحصیل
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی
  • تحصیل به زبان انگلیسی

هزینه تحصیلات در خارج از کشور

هزینه های تحصیل در خارج کاملا متفاوت است. در برخی دانشگاه ها و رشته ها هزینه تحصیل بسیار بالا بوده و در برخی از دانشگاها هزینه سطح متوسط است.
علاوه بر هزینه های برنامه تحصیلی باید هزینه های زندگی در کشور خارجی و هزینه بلیط هواپیما را نیز در نظر بگیرید.برای کم کردن هزینه های تحصیل راه های زیادی وجود دارد.
شما می توانید قوانین دانشگاه و رشته مورد نظر خود را در وبسایت رسمی دانشگاه مطالعه کنید و امکان تحصیل رایگان در برخی کشورها استفاده کنید.
اگر خواهان تحصیل در خارج هستید که هزینه های زندگی پایین باشد، باید کشورهایی مثل سوئیس،ایسلند،دومینیکا و… را از لیست خود حذف کنیدچون هزینه تحصیل در آنها بسیار بالا بوده.
تحصیل در خارج

مزیت‌های تحصیل در خارج

شما وقتی تحصیل در خارج را انتخاب می کنید، در واقع پنجره ای بر روی زندگی جدیدی است که با خود تازگی های فراوانی به همراه دارد. تحصیل در خارج دارای مزیت‌های فراوانی است که می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. مزیت‌هایی مانند:

  1. آشنای با فرهنگ جدید
  2. یادگیری زبان
  3. بالا رفتن اعتماد به نفس
  4. تقویت روابط اجتماعی
  5. دیدگاهی متفاوت برای زندگی
  6. رشد و استقلال مالی و شخصیتی
  7. امکان استفاده از بورسیه تحصیلی
  8. ارتقاء سطح تحصیلی و معلومات
  9. پشتیبان همه جانبه دانشجو
  10. تاثیر مثبت در شرایط شغلی

معایب تحصیل در خارج

بعد از مزایایی خوبه تحصیل در خارج نوبت به معایب آن میرسد و مطمئنا هر چیزی در این دنیا علاوه بر مزایا, معایبی هم دارد.

  1. گران بودن هزینه ها
  2. دلتنگی و دوری از خانواده
  3. مشکلات برقراری ارتباط
  4. سختی ارتباط گرفتن با فرهنگ جدید
  5. سخت بودن دوره های آموزشی

بهترین کشور ها برای تحصیل در خارج

کشورهای زیادی وجود دارد که می توان با توجه به شرایط اقتصادی خود و هزینه های تحصیلی و اقامتی در آن کشور, دست به انتخاب زد و به عنوان کشور مقصد تحصیلی در نظر گرفت.

  • تحصیل در کشور ترکیه
  • کشور کانادا
  • کشور آلمان
  • کشور بلژیک
  • کشور فرانسه
  • تحصیل در کشور سوئد
  • کشور هلند
  • تحصیل در کشور ایتالیا
  • کشور پرتقال
  • تحصیل در فنلاند
  • تحصیل در کشور استرالیا
  • تحصیل در کشور اتریش
  • تحصیل در کشور آمریکا
  • تحصیل در ارمنستانتحصیل در خارج

تحصیل در خارج زیر ۱۸ سال

از بچه دو ساله گرفته تا مقطع هیجده سال در بهترین مدارس دنیا مثل مدارس کشور سوئیس ، کشور اتریش ، کشورآمریکا، کانادا ، نیوزلند و استرالیا حتی کشور های آسیایی همه جا این امکان است.
سوالی به وجود آمده که آیا این امکان وجود دارد که پدر و مادر ها همراه بچه ها به خارج رفته و کنار آنها زندگی کنند؟ در بعضی از کشور ها این امکان وجود دارد اما بعضی کشور ها هم هستند که اولیا نمیتوانند کنار فرزندان خود باشند.

تحصیل در کشور ترکیه انتخابی بهتر برای ایرانیها

ترکیه به عنوان کشور همسایه شباهت زیادی با ایران دارد ، همچنین برای سفر به ترکیه نیازی به ویزا برای ایرانیان نیست که برای خانواده دانشجو مناسب می باشد.
تحصیل و زندگی در ترکیه مقرون به صرفه است و سفر به ایران بسیار راحت می باشد و دانشجویان می توانند از آب و هوای آفتابی و مدیترانه استفاده کنند.
برای تحصیل در ترکیه شما باید در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کنید ، دو نوع آزمون ورودی به نام های آزمون YOS و آزمون SAT در این کشور برگزار می شود.
تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه به هر دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می شود که در کنار هزینه های کم تحصیل ، این کشور را به جزو بهترین کشورها برای تحصیل قرار گرفته است.

طعم دهنده ایرانی

۱۱ بازديد

طعم دهنده مورد استفاده در خانه

همه ما به نوعی از طعم دهنده ها در آشپزخانه های خود استفاده کرده ایم. گاها این طعم دهنده ها از مواد طبیعی و میوه های موجود بوده و گاهی این طعم دهنده ها از عناصر و پودر های تولید شده می باشند. مثلا هنگام پخت کیک موزی شما از میوه موز بعنوان طعم دهنده استفاده کرده اید و یا از میوه توت فرنگی در دستور پخت کیک و دسر توت فرنگی استفاده کرده اید.

طعم دهنده در نوشیدنی ها

شاید برای شما جالب باشد که گذشتگان ما به راز طعم دهنده های خوراکی پی برده بودند و همواره در سنت ها و ائین های خود از این طعم دهنده های طبیعی استفاده می کردند. البته اجداد ما از طعم دهنده ها صرفا برای طعم بخشیدن به مواد خوراکی استفاده نمی کردند بلکه به خواص دارویی آنها نیز توجه کرده و با اصطلاح امروزی با یک تیر چند نشان میزدند. احتمالا پیش امده که با دوستان خود به کافی شاپ مراجعه کرده و یک نشیدنی با اسمی عجیب را سفارش داده اید و نهایتا طعمی آشنا برای شما تداعی گشته است.

طعم دهنده خوراکی به سبک کافی شاپ

بسیاری از ما علاقه زیادی به نوشیدن انواع دمنوش ها داریم. چرا که در کنار خواص دارویی و سلامت بخشی دمنوش ها و انواع چای ها از مزه و طعم دهنده بی نظیر آنها لذت برده ایم. امروزه بسیاری از افراد خلاق سعی در تلفیق نوشیدنی های غیر بومی با طعم های آشنای ذائقه ایرانی ها زده اند و ترکیبات طعمی فوق العاده ای را مهمان مشتریان خود می نمایند. مثلا قهوه را معمولا ما بعنوان یک نوشیدنی گرم و ارامش بخش نهایتا با شیر و یا شکر تلفیق می کنیم. اما امروزه بسیاری از افراد قهوه را با مواد و طعم های دیگر ترکیب می نمایند و مزه های هیجان انگیزی  با قهوه را ایجاد می نمایند.

انواع طعم‌دهنده‌های طبیعی و مصنوعی غذا

غالبا بسیاری از افراد اسانس و عصاره ها ر با طعم دهنده ها  در یک ردیف و جایگاه قرار می دهند و تفاوتی مابین آنها قائل نمی باشند؛ در حالی که این دو متفاوت اند. اصولا اسانس یا عصاره extract /Essenc منشا و ساختار طبیعی دارد و با استفاده از روش هایی مثل تقطیر یا عرق گیری تولید می شود مانند گلاب و بیدمشک و.. اما Flavour ها یا طعم دهنده ها بیشتر جنبه صنعتی دارند و با روش های خاص تولید می شوند.

انواع طعم دهنده های خوراکی

به طور کلی طعم دهنده ها به سه دسته تقسیم می شوند.

طعم دهنده پودری

طعم دهنده های پودری ترکیبی از مواد طبیعی و شیمیایی هستند که هر دو از یک ماده خوراکی استخراج شده و یا در آزمایشگاه ها تهیه می شوند. به عنوان مثال طعم دهنده توت فرنگی را میتوان هم در آزمایشگاه تهیه کرد و هم می توان از فشردن توت فرنگی استخراج کرد.همچنین طعم دهنده پودری در انواع  اسنک و  چیپس .غیره ترکیبی از مواد پرکننده مانند آرد ذرت، نشاسته، پودر آب پنیر و .. می باشند، همچنین از انواع سبزیجات خشک، تشدید کننده ها، ادویه ها، شیرین کننده ها و … در این خوراکی ها استفاده می شود.

طعم دهنده پودری